ВИКОРИСТАННЯ
КОМП’ЮТЕРА
НА УРОЦІ МАТЕМАТИКИ Революція у сфері
інформаційних технологій змінила суспільство. На перший план вийшли засоби
інформаційно-комунікаційних технологій, за допомогою яких інформація та знання отримуються
людиною на якісно новому рівні.
Сучасні вимоги
суспільства до освіти примушують фахівців у багатьох країнах світу переглянути
якість і рівень шкільної освіти. Змінюються цілі та завдання, що постали перед
сучасною освітою в інформаційному суспільстві,
традиційні методи замінюються інноваційними, що передбачають зміщення
акцентів у навчальній діяльності, її спрямування на інтелектуальний розвиток
учнів за рахунок зменшення долі репродуктивної діяльності; використання завдань
для перевірки різних видів діяльності учнів, збільшення кількості завдань для
пояснення навколишнього світу тощо. Сьогодні навчальний процес повинен бути
орієнтований на особистість учня і враховувати його індивідуальні особливості
та здібності.
Ефективність застосування
нових інформаційних технологій на уроках математики обумовлена наступними
факторами: 1) різноманітність форм представлення інформації; 2) висока степінь
наочності; 3) можливість моделювання за допомогою комп’ютера різноманітних
об’єктів і процесів; 4) звільнення від рутинної роботи, що відвертає увагу від
засвоєння основного змісту; 5) можливість організації колективної та
індивідуальної дослідницької роботи; 6) можливість диференціювати роботу учнів
у залежності від рівня підготовки, пізнавальних інтересів та ін.,
використовуючи сучасні інформаційні технології; 7) можливість організувати
комп’ютерний оперативний контроль і допомогу з боку вчителя; 8) можливості
комп’ютера дозволяють учню активно приймати участь у процесі пізнання.
Заняття з математики,
орієнтовані на використання сучасних технологій та методів навчання, мають
проходити у відповідно оснащеній технічними і програмними засобами аудиторії.
Програми GRAN1, EUREKA, DERIVE прості у користуванні, оснащені
зручним інтерфейсом контекстно-чутливою допомогою. Від учня не вимагається
значного обсягу спеціальних знань з інформатики, основ обчислювальної техніки,
пограмування. Програми можна використовувати практично на всіх заняттях
математики, зокрема під час вивчення таких тем як «Поняття функції», «Перетворення
тригонометричних графіків функції», «Розв’язування рівнянь та нерівностей»,
«Матриці і визначники», та інші.
Зазначені програми дають
змогу викладачеві зробити своє спілкування з учнями ще більш інтенсивним,
більше уваги приділити логічному аналізу умов задач, перекласти на комп’ютер
технічні операції.
На заняттях з математики
можна працювати з об’єктами Microsoft Ecxel, Microsoft Equation, Mathad. Заняття буде ефективним
тільки за дотримання певних вимог до його організації, а саме наявності великого
демонстраційного екрану та комп’ютерів у такій кількості, щоб біля одного
комп’ютера працювало не більше двох учнів.
Учням можна запропонувати
розробити власні презентації з різних тем курсу математики. При цьому можна
використовувати не тільки програми Power Point, Paint, GRAN1, а також GRAN 3D, Screen Movie Player, Screen Saver Builder, AVI – файли, засоби Іnternet, тощо.
На сьогоднішній день
розроблено велику кількість програмних засобів, які дозволяють розв’язувати
широке коло математичних задач різних рівнів складності за допомогою
комп’ютера. До останніх належать Graph Win, Mathad, Mathlab, Mathplot. Але
більшість з них не адаптовані для використання. Тому викладач вимушений
змінювати існуючі програми або створювати власні.
Прикладом демонстраційного
супроводу під час пояснення на уроках є презентація теми: «Перетворення
графіків функцій». Для підготовки уроку використовуються програми Power Point,
Paint, GRAN1. Пояснення супроводжуються інформацією на слайдах, що є не тільки
яскравою динамічною ілюстрацією, а й способом фіксації нового матеріалу.
У процесі використання
комп’ютера в навчальному процесі вирішуються наступні психолого-педагогічні
проблеми: 1) комп’ютер підвищує активність роботи учня, збуджує інтерес до
навчання; 2) індивідуальна робота з комп’ютером сприяє розвитку самостійності;
3) спілкування з комп’ютером привчає до точності, акуратності, послідовності
дій; 4) робота з комп’ютером сприяє розвитку здатності до аналізу й
узагальнення; 5) комп’ютер полегшує засвоєння абстракцій, дозволяє представити
їх конкретними. Комп’ютер – це знаряддя,
яке дозволяє поліпшити роботу вчителя, але спочатку вчителеві треба докласти
чимало зусиль для опанування цим
знаряддям. Учителеві необхідно творчо переглянути матеріал до уроків та
методику їх викладання з точки зору насичення цих уроків мультимедійною
інформацією. З одного боку – розпланувати: як доцільніше подати новий матеріал
для всього класу, а з іншого – поміркувати, як використати на уроці комп’ютер
для того, щоб за 45 хвилин встигнути не тільки поспілкуватися з усім класом
загалом, а й перевірити як засвоїв цей матеріал кожний учень зокрема. Тобто
намагатися зробити навчання не тільки динамічним, інформаційно насиченим, а й
ще індивідуальним.
|