Четверг, 19.10.2017, 17.27
Вы вошли как Гость | Группа "Гости" Приветствую Вас, Гость
Главная | Мой профиль | Регистрация | Выход | Вход

Главная » Статьи » Мои статьи

Педагогічний такт

ПЕДАГОГІЧНИЙ ТАКТ УЧИТЕЛЯ

Педагогічний такт – найхарактерніша професійна особливість вчителя. В будь-якій професії є щось особливе, що відрізняє її від інших професій. виявлятись це зможе і в звичках людини, і в його мові, зовнішньому вигляді. Особливість професії вчителя, перш за все, виявляється в його педагогічному такті.  Саме слово „такт” (від латинського tactus) – це форма людських взаємовідносин. Такт – необхідна умова успішного спілкування між людьми. Тактовна людина намагається вести себе в колективі так, щоб ні своїм зовнішнім виглядом, ні необережним словом не спортити настрій навколишнім.  Зараз багато говорять про педагогічну майстерність, основою якої, по-перше, є кругозір вчителя, його ідейні переконання. По-друге, педагогічна майстерність передбачає досконале володіння предмета навчання, знання фактичного матеріалу. По-третє, необхідно володіти методикою навчання і виховання. Педагогічний такт можна рахувати як четвертою особливістю педагогічної майстерності.  Педагогічний такт необхідний і в навчанні і у вихованні. Але у вихованні його роль особлива. У безтактного вчителя учні ще зуміють чогось навчитись, але у вихованні такий вчитель нічого не досягне. Моральні переконання, інтереси, смаки не можна формувати насильно. Для цього необхідно, щоб учні любили похвали свого вчителя. Використання загального такту в педагогіці, в навчанні і вихованні дітей, являється педагогічним тактом. Тактовну людину характеризують такі риси характеру, як ввічливість, привітність, кмітливість, повага до чужої думки, врівноваженість, почуття гумору. Такі риси особливості повинні бути і у тактовного педагога.  До учнів необхідно відноситись так ввічливо і з повагою, як і до дорослої людини, тальки ще більш уважніше і обережніше.  Педагогічний такт – це професійна якість вчителя. Він являться складовою педагогічної майстерності і набувається разом з педагогічною освітою і педагогічною практикою. Повага до учнів, бережливе ставлення до їх особистості лежить в основі педагогічного такту.  Однозначного визначення, що таке педагогічний такт не існує. Одні педагоги вважають. Що педагогічний такт – це природна здатність вчителя впливати на учнів; другі – це складова частина загальної культури вчителя; треті – це досконале володіння своїм предметом і методикою його викладання. Доля правди є в кожному із цих висловлювань. Не викликає сумнівів, що одним викладачам легше володіти педагогічним тактом, ніж інших, але казати. Що це їх вроджена якість було б неправильно. Так само неправильно ототожнювати педагогічний такт із загальною культурою поведінки вчителя чи з його методичною освітою. Педагогічний такт, звичайно, пов’язаний із всіма іншими якостями вчителя, але має і свою специфіку: він правильно визначається як почуття. Таке визначення зробив К.Д.Ушинський, який рахував педагогічний такт психологічним. Педагогічний такт в широкому розумінні – це професійна якість вчителя, за допомогою якої він в кожному конкретному випадку застосовує до учнів найбільш ефективний спосіб виховного впливу. Кожен педагогічний спосіб, кожне зауваження, яке дає вчитель учням, повинні піднімати авторитет вчителя. Педагог, який володіє педагогічним тактом, стриманий, але вимогливий вчитель, який не буде закривати очі не недопустимі вчинки учнів, не боїться зробити любому з них строге зауваження, але робить це вміло, в формі, яка не принижує ні особу учня, ні особу вчителя.  Тактовний педагог володіє великим і активним запасом різноманітних способів впливу на школярів. Це і сила волі, стриманість, уважність, послідовність, кмітливість, гумор і іронія, усмішка, погляд, десятки відтінків голосу. Вчителі, які із широкого діапазону способів впливу користуються лише незначними, втрачають багато можливостей встановити контакт із учнями.  Тактовний вчитель, який враховує різноманітні відтінки в поведінці учнів, почуває в їх середовищі свобідніше. Тактовному вчителю не потрібно весь час слідкувати за дітьми. Його відношення з учнями побудовані на взаємній довірі і взаємній повазі. Тому він може позволити собі пошукувати з ними, зробити комусь із них іронічне зауваження. Все в поведінці тактовного вчителя є природнім. Тактовна поведінка з учнями стала його звичкою, невід’ємною рисою його характеру. Такий вчитель володіє спеціальним вмінням спілкуватися із дітьми. Таким вмінням повинен володіти кожен педагог. Педагогічний такт як форма взаємовідносин з учнями визначаться багатьма сторонами особистості вчителя, його ідейними переконаннями, культурою поведінки, загальною і спеціальною освітою, запасом відповідних умінь і навичок. Оволодіти педагогічним тактом, немаючи педагогічної майстерності, неможливо. Педагогічний такт не засвоюється шляхом заучування, запам’ятовування чи тренування. Він є наслідком творчості вчителя, показником гнучкості його розуму. Педагогічний такт не буває стереотипним.  У різних вчителів він може мати різні форми. Це залежить від вікових особливостей вчителя, особливостей його темпераменту, характеру і т.д. Безтактний вчитель, замість того щоб зосереджувати увагу учнів, починає акцентувати увагу на кожному випадку неуважності. Такий вчитель ніби спеціально ходить по класі, приглядається до чого можна причепитись. „Ти куди дивишся? Де твої руки? Що ти там ховаєш? Дай мені!” – такими зауваженнями він весь час перериває свій урок. Такий педагог уважний, але не тактовний. Безтактні вчителі не вміють слухати учнів. Одні з них не дають учням висловлювати власну думку, підказують їм, заставляють нервувати, інші – весь час мовчать, намагаються нічим не видати свого відношення до відповіді. Педагогічний такт найбільше необхідний в конфліктних ситуаціях, але основне його призначення – попереджувати такі ситуації. Отже, педагогічний такт – це спеціальні педагогічні вміння, за допомогою яких вчитель в кожному конкретному випадку застосовує до учнів найбільш ефективні засоби виховання.  

Категория: Мои статьи | Добавил: люда (13.01.2012)
Просмотров: 377 | Комментарии: 3 | Рейтинг: 2.0/1
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email:
Код *:
Банер сайта
Категории раздела
Мои статьи [7]
Голосование


конкурс сайтов Проголосуйте за мой сайт! голосовать  Проголосуйте за мой сайт! Мой номер 042 голосовать 

Полезные ресурсы
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • Международный союз образовательных сайтов
  • Сеть творческих учителей
  • Социальная сеть работников образования
  • Википедия
  • Банк Интернет-портфолио учителей
  • Освітній портал
  • Форум директорів шкіл України
  • Сайт математиків
  • Друзья сайта

  • Сайт учителя математики и информатики Михатовой Марины Николаевны
  • Персональный сайт Еремеевой Марины Валерьевны
  • Сайт учителя начальных классов Збандуто Н.Н.
  • ШКОЛЬНЫЙ ДВОРИК Лидии Рудаковой

  • Сайт вчителя початкових класів Калашнікової Л.В.
  • Галатея. Сайт учителя географии Рерих О.А.
  • Урок.Сайт учителя начальных классов Кресак Н.Н.
  • Сайт учителя начальных классов Пятых Е.И.
  • Планета учителей
  • Сайт учителя математики Гомоновой Г.В.
  • Сайт учителя математики Барагузиной Л.В.
  • Сайт учителя физики Жуковского А.Н.
  • Сайт учителя математики и информатики Ишутченко Н.Ф.
  • Сайт учителя физики Бахтиной И.В.
  • Сайт учителя математики и ОБЖ Сугоняка А.С.
  • Ждем праздника
    Осталось...
    жизнь сайта
    Погода
    Погода в Украине
    Свята України
    ��������� �������
    Сайт в каталогах
    Каталог сайтов Всего.RU Каталог україномовних сайтів Каталог сайтов. Зарегистрировать сайт бесплатно в каталог сайтов Каталог сайтов 'Российское образование в сети' Проверка тиц Школьно-Студенческая социальная Сеть! Презентации, новости, скачать медодическую разработку, все для учителя, все для родителей Рейтинг сайтов GlavBoard.ru
    Посетители
    free counters
    Статистика
    Яндекс.Метрика WOlist.ru - каталог сайтов Рунета УЛИТКА - каталог ресурсов интернет Рускаталог.ком - каталог русскоязычных сайтов МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
    Сайт учителя математики Косюги Людмилы Ивановны © 2017Бесплатный хостинг uCoz